Mere end det!

Se det for jer: Jesus ind gennem byporten. Tusinder er mødt frem for at hylde ham. De fleste i forventning om at se en konge og feltherre. En, der en gang for alle skulle fordrive romermagten. Gennem historien havde folket være vant til at se feltherrers og kongers indtog i Jerusalem. 1000 år tidligere var Kong David redet ind og havde erobret byen. I 587 var det babylonerkongen Nebukadnezer. I 333 kom Alexander den Store og i 63 Pompejus, der på sin vej stampede lige ind i det allerhelligste i templet, hvor kun ypperstepræsterne havde adgang. Som I kan høre, indgår Jesus i en lang række af konger og feltherrer, der har holdt deres indtog i Jerusalem gennem tiden. Så hvad tror I, at de forventer sig nu? De forventer en konge, den stærke mand. 

Allerede da de ser ham i byporten, aner nogle få, at noget helt andet kommer til at ske. Men hvad? Blot den måde han ankommer på, varsler nyt. Jesus ankommer ikke højt til hest med en bevæbnet hær. Han ankommer med et par håndfulde fiskere og småfolk, og på et langsommeligt æsel. Ingen våben. Ingen voldsomhed, ingen kampråb. Nej, for han kommer ikke for at slå ihjel men for selv at dø. For første og eneste gang i Jerusalems historie kom der

Og det er ikke et spørgsmål om politik. Det er et spørgsmål om meget mere. Det er et spørgsmål om tro. Om håb. Om kærlighed. Troen er porten til en større virkelighed, end den som krop og sind kender. Tro er evnen til både at se, høre og fornemme det mere. Åndens verden. Tro, håb og kærlighed er Ånd. Kvinden er et billede på det. Hun er en troende, som fornemmer den ånd, der kalder hende. 

Der er situationer i livet, hvor det hverken er fornuft eller følelser vi kan følge. Fornuften råber nej og følelserne siger jeg tør ikke.  Men der er den tredje mulighed i os. En stemme, kalder os til at sige ja! Den stærke fornemmelse, kunne vi kalde det, for det er hverken fornuft eller følelse. Det er noget mere. Det er Guds stemme i os. Kvinden hører, at der bliver kaldt på hende. Hendes tro besvarer kaldet. Derfor handler hun. På trods af frygt – for det var helt bogstaveligt med livet som indsats, for en kvinde at bryde ind i mændenes selskab. Hun handler på troens mod. Mod er netop at handle på trods af frygt og angst. 

Kvinden skal overbringe budskabet fra Gud til Jesus: Det er nu. Tiden er kommet. Derfor skal der handles, ved hun. Det gælder om at vise at man elsker, mens tid er. Der er ingen tid at spilde. Hun bryder ind og overøser ham med den vanvittigt kostbare olie. Symbol på den mest ødsle kærlighed og hengivenhed man kan forestille sig. Han ser det. Og gennem hendes handling, hører han beskeden fra Gud. Han ved: Hun salver mig til begravelse. 

Han har allerede holdt sit indtog i hendes liv og er gået hende til hjertet. Hun holder her sit indtog i hans liv og de to bliver et. I liv og død. 

”Hvor end i verden der fortælles om mig, skal der fortælles om hende”, siger Jesus. 

Gennem ham udødeliggøres hun. Hun kan være både dig og mig, hvis vi ind over frygt og angst tør lade troen bære os; lige ind til evighedens spisebord. Allerede i dag. Frygt ikke, tro kun. Læn dig ind mod Gud. Troen kan løfte dig langt ud over dig selv. Langt ud over frygt og angst, derud hvor du får mod til at handle. Mod til at håbe. Mod til at elske. Mod til at ødsle alt hvad du ejer og har. I og af kærlighed.

Hvis der er store forandringer i dit liv lige nu og du har kvalme af angst for fremtiden og ikke er i stand til at se, hvordan det vil ende, så gør som kvinden. Lyt til Gud. Og vov at handle på kaldet.  Gør som hun: Tro, håb og elsk. For hvem ved? Måske er Gud på vej til dig gennem den mørke sky, der hænger over dit hoved. Hvis din frygt og angst kan bytte plads med den tro og tillid, så er det ikke længere så vigtigt om du også på forhånd kender udkommet - når bare Gud er med. Tro det! Vi ved aldrig, hvordan livet former sig, for det har vi slet ikke fantasi til at forestille os. Men vi kan roligt stole på, at 

Gud er med os hele vejen. 

Lad det også fortælles om os kærligheden holdt indtog i vores liv!

Amen!