It's all about love!    ❤️ 💕 ❤️ 💕 ❤️ 💝 ❤️💖  ❤️  

Kærlighed har opstandelseskræfter i sig. Derfor er livet fyldt med små og store opstandelser.

I en tid, hvor mismod fylder meget i mange mennesker, er påskens budskaber vigtige at få formidlet, for de er fulde af livskraft og håb. 

Læs mere for voksne på Påskekalender 2024 

Fortæl familiens børn om påske

Vi skal give vores børn/børnebørn/elever et godt livsberedskab og det gør vi især ved at give dem nogle gode ledsagefortællinger, hvad enten det så er egne livsfortællinger eller litterære fortællinger.

Biblen vrimler med sådanne! Især påskens fortællinger er en sand guldgrube. Her hører vi om venskaber, loyalitet, løgn, død, svigt, mod, gode gerninger, håb, krop, sjæl, ånd, fortvivlelse, sorg, glæde, tro, ny begyndelse, små og store opstandelser;

og især handler det om kærlighed, for kærlighed bærer de stærkeste opstandelseskræfter i sig. 

 

Her på siden finder du:

1) En Påskevandring

Her får du en fortælling i 13 afsnit. Den kan ved hjælp af få rekvisitter arrangeres som en vandring enten jeres egen have, i parken, i skoven eller et hvilket som helst sted I holder af. Selv indendørs fungerer den som vandring til 13 poster. Du kan forkorte den så den passer til alder og lejlighed. 

 

2) En fortælling om påskens dage

Til højre på siden (længerer nede i mobilversion) kan I finde en e-bog, om påskens dage. Jeg skrev den i 2021 under corona. Den kan læses således at I læser et afsnit dag for dag henover påskeferien. Læst i sammenhæng varer oplæsningen en god halv time. Der er billeder i bogen. 

Påsken fortalt i 13 dele

(c) Helle Viuf

 

1) Påske

Det er snart påske. Påske betyderdøden går forbi. Det kan være svært at huske alt om kristendommen og om Jesus. Men nu går vi en påskehusketur.

Døden går forbi. Det er det vigtigste i kristendommen. Det havde nogen selv engang oplevet, at Jesus fik døden til at gå forbi. Jesus havde en god ven, der hed Lazarus. Lazarus blev syg og døde. Jesus blev meget ked af det og tog hen til gravhulen, hvor de havde begravet Lazarus. Jesus stillede sig op foran den og råbet alt hvad han kunne ind i gravhulen: Lazarus, stå op og kom herud til mig! Og det skete! Lazarus stod op fra de døde. Alle jublede og klappede og var glade igen. Har I hørt det? Har I hørt det? spurgte alle hinanden. Alle ville gerne se ham, der havde vakt en død til live. Mon han kommer til Jerusalem i år, for at fejre påske, spurgte mange hinanden.

2) Indtoget i Jerusalem

Så blev det søndag inden jødernes påske. Det vrimlede med folk i gaderne, der var kommet til Jerusalem for at fejre påsken. Har I hørt, at ham de kalder Jesus fra Nazaret også kommer?, spurgte folk. Ham vil jeg altså se, sagde mange. Han skal være vores nye konge, når han kan lave sådan nogle mirakler. Ja, folk ville have Jesu til konge. Og så troede de, at en kommende konge ville komme ridende på en stor flot hest. De spejdede i horisonten efter en stor smuk hest. Men nej, Jesus kom ikke på en stor smuk hest. Han kom ridende på et lillebitte æsel. Men pyt! Folk vrimlede omkring ham, da han red ind over bygrænsen til Jerusalem. De smed både deres kapper på jorden foran ham og knækkede fine palmegrene af, som de viftede med mens de råbte hosiana, vores nye konge kommer! Hosiana! Også den fattige tigger Bartimæus råbte: Jesus! Jesus! Hav medlidenhed med mig! Husk det nu!

3) Den stille uge - Mandag

Jesus ville gerne ind til templet, Guds hus, for at bede. Men da han kom til templet opdagede han, at folk havde lavet Guds hus om til en købmandsbutik. Billige appelsiner, billige appelsiner!,råbte én. Køb dine duer her!, råbte en anden. Solhatte for en slik, kom og køb!, råbte en tredje. Kræmmerne solgte alt muligt. Og de solgte det dyrt for nu var der kommet mange tilrejsende til byen for at fejre påske, så de så deres snit til at tjene lidt ekstra. Fattige måtte bruge deres sidste penge på at købe sig lidt mad. De rigtigt fattige måtte tigge ligesom Bartimæus. Det gjorde Jesus rasende. Så rasende, at han væltede kræmmernes boder og bad dem forsvinde langt væk. Guds hus  skal være et bedehus ikke en købmandsbutik! (Matt. 21, 12 fff) Husk det nu!

Nu var der nogle af de fine mænd som blev godt vrede på Jesus, kan I nok forstå.

4) Den stille uge - Tirsdag

Hele tirsdagen brugte Jesus på at minde folk om, at han havde lært dem, at det vigtigste af alt er at elske Gud så man kan elske hinanden og sig selv.  (Matt. 22, 34ff.) Kærligheden er det vigtigste. Husk det nu! Det kan være svært at huske ting men så må man øve sig. Nu skal I øve jer i at huske. I skal huske en melodi: (syng en salme)

5) Den stille uge - Onsdag

Da det var blevet onsdag aften skete der noget meget mærkeligt men også meget dejligt for Jesus, mens han sad og spiste med nogle af byens vigtige herrer. Pludselig var en kvinde kommet barsende ind. Hun begyndte at smøre meget dyr olie på Jesus. Sådan var det skik og brug dengang at man gjorde ved konger og når man begravede en død. De vigtige herrer blev godt sure. Hvad i alverden er meningen!!! Hun forstyrrer os!  Jesus blev vred igen. Kan I så lade hende være, kan I slet ikke se, at hun gør noget godt for mig? Ingen må glemme hvad hun har gjort for mig!, sagde Jesus. ( Matt. 14, 3 ff) Husk det nu!

Nu kan I nok forestille jer, at de vigtige herrer var ved at have fået nok af ham Jesus. Han vendte jo op og ned på alt og skældte dem ud. De lagde en plan om at fange Jesus. Det vidste Jesus godt, han var jo Guds søn. Derfor vidste han også godt, at når han nu på torsdag skulle spise påskemåltidet med sine disciple, ville det være det sidste måltid.

6) Skærtorsdag

Nu var det endelig blevet tid til at Jesus skulle spise påskemåltidet med sine bedste venner, de tolv disciple. De skulle spise lam, urter, brød og drikke vin til. Da de havde sat sig til bords, tog Jesus brødet, brækkede det, gav sine disciple det og sagde: Dette brød er mig, min krop. Disciplene havde kikket på hinanden: Hvad var det han sagde? Så tog Jesus vinen og gav dem alle lidt og sagde: Dette vin er mig, mit blod. Når I spiser det og drikker det betyder det, at vi hører sammen for altid. I liv og i død. Intet skal skille os ad. Heller ikke døden for døden skal gå forbi alle der hører sammen med mig.  Husk det nu! Glem det aldrig.

-Hvorfor snakker du om døden, Jesus? Spurgte hans bedste ven Peter.

-Det gør jeg fordi jeg ved, at jeg skal dø meget snart. En af jer vil forråde mig. 

-Det kunne jeg aldrig finde på, sagde Peter. Aldrig i livet, Jesus.

-Jo, Peter. Du kender vist ikke dig selv. Men jeg siger dig, at inden hanen når at gale i morgen tidlig, har du hele tre gange benægtet at du er min ven. 

 Imens Peter og Jesus snakkede var en anden af vennerne, Judas, listet ud. Han havde lavet aftale med kejsernes soldater om at vise dem hvor den kunne fange Jesus i aften. For det tips havde de givet ham en stor pose penge. Da de var færdige med at spise gik de hen til det sted der hedder Getsemane Have. Her ville de sove.

7) Getsemane Have

Det var blevet mørk nat. Jesus bad til Gud. Han var bange. Disciplene havde ellers lovet ham at være med ham men de varfaldet i søvn. Pludselig kunne man se nogle fakler ude i mørket. Judas kom gående i spidsen for kejsernes soldater, der havde sværd i hånden. Judas gik hen og kyssede Jesus for det var det tegn han havde aftalt med soldaterne. Den mand jeg kysser er Jesus. De omringede Jesus og Judas fik sine penge.

8) Ypperstepræstens gård

Soldaterne førte Jesus hen til ypperstepræstens hus. Her kunne de så beslutte hvad de skulle gøre ved ham. Peter var fulgt med på afstand. Nu sad han sammen med ypperstepræstens tjenere i gården ved bålet  og varmede sig i den kolde nat.

-Kendte du ham Jesus, spurgte en af tjenestepigerne Peter.

-Nej, overhovedet ikke, svarede Peter.

Lidt senere sagde en anden tjener:

-Han der så jeg da engang sammen med Jesus. 

- Du tager fejl af mig og en anden, svarede Peter. Jeg kender ikke den mand!

Peter var bange for hvad de kunne finde på at gøre ved ham, nu hvor de havde taget Jesus til fange. Han rystede af skræk.

- ah, er du nu helt sikker på at du ikke kendte ham, spurgte en tredje.

-Jeg kender ikke den mand, siger jeg jo!, svarede Peter. I det samme galede hanen. Og Peter løb bort og græd bitterligt over sig selv.

9) Langfredags morgen

Jesus havde været i forhør hele natten. Og de havde sendt ham fra Herodes til Pilatus for at finde ud af hvad de skulle dømme ham for.

Du bliver kaldt for Guds søn, er det rigtigt?

- Ja, svarede Jesus, det er rigtigt. 

-Det er jo en hån mod Gud. Præsterne var ude af sig selv af raseri.

Pilatus dømte Jesus til en masse pisk. Men det var ikke nok for folk. De ville af med Jesus.

-Korsfæst ham, korsfæst ham, råbte de.

-Det må I om, sagde Pilatus, men nu vasker jeg mine hænder. 

Det betyder: nu er det ikke længere min skyld. Så blev Jesus dømt til korsfæstelse. Han havde ikke gjort noget forkert, men nogle mennesker var bange for ham. De hånede ham:

- de siger at du er den nye konge. Så må du jo have en krone på hovedet.

Så gav de ham en tornekrone på. Jesus måtte selv bære sit kors ud til Golgata, det hed stedet hvor man henrettede mennesker.

10) Golgata

På Golgata korsfæstede de Jesus sammen med nogle forbrydere. Den ene hånede ham også:

”Hvis du er Guds søn, så frels dig selv!”

Himlen blev pludselig helt sort som var det nat, selv om det var midt på dagen. Lige før Jesus døde, sagde han til Gud:

Tilgiv dem, for de ved ikke hvad de gør.

Så døde han.

11) Langfredag - aften

Jesus venner og hans mor fik lov at tage liget ned af korset inden aften. De lagde ham ind i en gravhule. I morgen ville det være lørdag og der måtte de ikke gøre noget som helst arbejde. De lukkede graven med en meget stor sten. De græd allesammen.

12) Påskelørdag:

- hvad er det dog vi har gjort, sagde folk til hinanden.

-Vi har slået Guds søn ihjel. 

-Men han sagde jo, at han aldrig skulle dø.

-Nej, han sagde, at han er stærkere end døden.

- Ja, jeg kan huske, at han sagde, at han ville dø men stå op igen på den tredje dag. 

- Nej, det er for utroligt! 

13) Påskemorgen

Da helligdagen var forbi gik tre kvinder ud til graven fordi de ville smøre Jesus' døde krop ind i den der fine olie, som I hørte om før. Da de nærmede sig kunne de se, at den store sten som de havde sat for graven var væltet til side. Men da var der sket noget helt utroligt. Hans døde krop var væk. Ned fra himlen kom en lysende engel, der sagde:

Hvorfor leder I efter en levende blandt de døde. Jesus er opstået, gå hjem og sig det til de andre.

 Og kvinderne løb hjem, forskrækkede men meget glade.

-Jesus lever, råbte de til de andre venner.

og sådan var det sket: Døden var virkelig gået forbi. Fordi kærligheden er stærkest. Og Gud er kærlighed.

Husk det nu!

Materialet her på siden er gratis.

Men jeg tager med glæde imod en kop kaffe via mobilePay 61 66 08 24.

0 kommentar(er)

Her kan du fortælle, hvad du synes om tingene her på Påske for børn.

Syng med familien.

Se min youtubekanal med indspilninger af et par påskesange.

I kan hente teksterne ovenfor. De er ganske gratis og den må bruges af alle og overalt - bare man husker ophavsretten, der tilhører (c) Fruerne Viuf /Bente, Lillian og Helle Viuf.

Rigtig god fornøjelsen med påskefejringen!