Kend kirkeåret

Fastetiden

 

Hold da helt faste!

Nu’ det jul igen, og nu’ det jul igen

og julen varer lig’ til påske

Nej, det’ ikke sandt, nej, det’ ikke sandt

for ind imellem kommer fasten!

Ja, det er lige netop hvad den gør!  Fasten kommer inden påske. Fastetid er forberedelsestid til den allerstørste af alle de kristne højtider, nemlig påsken. Påske var til at begynde med den eneste højtid, som kirken fejrede; Jesus’ død og opstandelse.Det var – og er! – så vigtig en fest, at det krævede en lang fasteperiode forud. Hele 6 uger eller 40 dage.

Og så er der oveni købet også en førfaste-periode på 3 uger, der afsluttes med fastelavnsfesten. Fastelavn består af fastelavnssøndag, der følges af Blå Mandag (eller flæskemandag) og slutter med Hvide Tirsdag. Her er der alle dage blevet spist og drukket, flæsk og hvidt, fint hvedebrød i rigelige mængder. Men så begynder fasteperioden ellers for alvor herefter dette lange tilløb.  

Håber alt, tror alt!

Askeonsdag indleder fasten. Aske er symbol på livets skrøbelighed og altings forgængelighed. Skikken var, at man med aske (fra palmegrene fra palmesøndag, der var blevet brændt) blev korstegnet i panden med ordene: ”Ja, jord er du og til jord skal du blive” (1. Mos. 3,19).

MEN: den kristne tro er håbets tro. Derfor tør vi se forgængeligheden i øjnene fordi vi stoler fuld og fast på, at Gud igen skaber nyt liv af jorden. ”Men af jorden skal du igen opstå!”

Tror du på det? Ellers tænk lidt over det. Brug fasten til at eftertænke det. Fastens 40 dage er dage er nemlig til eftertanke. Faste er alvorstid.  

Rasteplads – kører du bare forbi dem?

Alle har brug for pauser og ro i livet. Fastetid er en ren foræring til et mere og mere stresset samfund, hvor det hele går ud på at jage lykken og have det godt, hvor det hele tiden gælder om at ”maximere”

Lad fasten være din rasteplads. Kør ikke forbi i rasende fart. Sving ind. Hold hvile. Tænk dig lidt om. Se dig lidt omkring. Minimér. Se på dig selv. Se i øjnene, hvad du må gøre op med i dit liv. Gør dig synlig for Gud. Målet med fasten nået: Når dit selvbillede nærmer sig Guds billede af dig.

"Sørg for at løbe så I vinder", siger Paulus. Faste er en åndelig disciplin; det er åndelig fitness. På samme måde som en sportsdisciplin kræver træning, øvelse, beslutsomhed og målsætning, så kræver faste det også. Denne "selvprøvning" har intet med selvpineri at gøre. Faste er at give sig selv lov til at afstå fra det sædvanlige. Stå af ræset, afstå fra lyst-shopping, mad-for-sjov og luksusspiser, sex og fester. Se så bare, hvor mange ressourcer – både tid og penge – du pludselig har til overs. Giv hele dit frigivne overskud til Gud! Det er påskeforberedelse.

Og se så, hvad du får igen. Nyt liv af asken. Guds nåde og kærlighed. Forstå det hvem der kan. Det er ikke til at forstå. Men troen kan begribe det!

 

Din fastebøn:

Herre, Jesus Kristus,

forbarm dig over mig!

 

Find dig en rasteplads

Måske er det en god stol. Sæt dig her, som det første om morgenen inden dagen går igang: "Her er jeg, Gud. Hvad skal jeg gøre for dig i dag? Og som det sidste, der slutter din dag: "Det er mig igen, Gud. Fik jeg gjort det jeg skulle?" 

Eller bare træk vejret! Din vejrtrækning er din bøn. Vær tålmodig. Gud arbejder med dig. Det tager tid at bygge op. Hverken Rom eller du bygges på én dag.

Lyt! Hør! Mærk! Vær! Træk vejret!

Måske er det en lang gåtur - uanset vejret.  Tid til at tænke og ilte kroppen. Hvad vil du gerne af med? Hvad fylder på den dårlige måde i dit liv? Måske skulle du spørge Gud, hvad han synes.

Lyt! Hør! Mærk! Vær! Træk vejret!

Måske skulle du huske at holde fri i weekenderne og på dine fridage. Med dig selv og din Skaber og Herre. Ingen sammenkomster, hjemmearbejde og "aktiv fritid". Gå i kirke. Ja, jeg mener det! Og når du kommer hjem, så sæt dig i haven eller på altanen, med tæppe og kaffe, og lav ingenting. Tror du, at du kan holde ud en hel time? Det mener du? Hvad så med at tage to?

Lyt! Hør! Mærk! Vær! Træk vejret!

Måske skulle du gribe alle ugens små foræringer i pauser. Køen i Brugsen eller ved Ishøj-sammenfletningen på vej hjem. Dér står du, dér sidder du og får foræret langsommeligheden, det nedsatte tempo, en gratis pause. Nyd det og slap af!

Lyt! Hør! Mærk! Vær! Træk vejret!

 

Rigtig god faste!