Helle Viuf kv25

Byrådskandidat fra Tune

Jeg er rodfæstet i Tune og Greve Kommune, for her er jeg vokset op; her gik jeg  i skole og her gik jeg på gymnasium. 

Læs mere om mig her    eller

følg mig på Facebook    

                         -   jeg vil blive rigtig glad, hvis du klikker "følg"  på min kandidatside!                                          

Bidrag til min valgkamp

 

Giv en hånd med

Der en del praktisk arbejde forbundet med at føre valgkamp. Du kan hjælpe! 

Omdeling: Vil du dele flyers ud for mig? En enkelt vej eller det halve nabolag, al hjælp er velkommen!

Plakatopsætning: lørdag d. 25. oktober kl. 12 - har jeg brug for plakatopsættere. Måske har du en lang stige?  Måske har du bil? Måske kan du lave kaffe? Bage boller? Måske har du bare lyst til at være med? Hjerteligt velkommen på mit plakathold! 

 

Giv et økonomisk bidrag

Det er dyrt at føre valgkamp og jeg skal betale det meste selv. 

Ethvert bidrag på mobilePay 61 66 08 24 vil være meget mere end velkomment. 

 

Tak, venner,

for støtte af enhver art!

Tryghed og folkeskole #3

Når I sætter jeres kryds 18. november, så husk:
TRYGHED ER MANGE TING #3
 
Også en god folkeskole med bedre økonomi, mod til nytænkning og mere dannelse.
En god start på livet kan ikke overvurderes!
Derfor skal det gode børneliv sikres i dagtilbud, skole og fritidsliv, så tryghed, læring og selvværd er den røde tråd i ethvert barns liv. Derfor vil Socialdemokratiet sikre flere penge til børnene i den kommende byrådsperiode.
Jeg er hverken forælder til et skolebarn længere eller lærer,
Alligevel er Folkeskolen er ofte i mine tanker. Den er en af samfundets vigtigste institutioner i dette land, en grundpille.
Derfor skal vi sikre skolen så godt vi formår. Det koster, men vi har ikke råd til andet.
Folkeskolen danner vores børn til demokrati og fællesskab og ikke mindst til at være mennesker i en kompleks verden.
Den har været til heftig debat gennem tiden. Særligt siden sidste reform fra 2014, der gav mange ændringer, ikke mindst for lærerne.
Jeg tror, at vi alle kan tænke tilbage på en lærer fra vores egen skoletid, der gjorde det godt at gå i skole. På samme måde kan vi nok også hente det modsatte eksempel frem.
Hvad var det der gjorde forskellen for dig?
Vi skal sørge for at have kompetente lærere, pædagoger og ledere, der ikke mindst forstår sig på det relationelle arbejde mellem mennesker. Det er et element af en høj faglighed, der sikrer læring og trivsel.
De fysiske rammer og indretning af klasselokalet skal ændres for at understøtte læring og trivsel. Forskning viser, at hvis klasselokaler indrettes anderledes klogt - med fleksibilitet til at skifte plads gennem skoledagen fx - kan det mindske støj- og stressniveau og dermed fremme trivsel i et og læring i et fredfyldt miljø. Samtidigt skal det knyttes sammen med en didaktik, der giver mere tid til en-til-en kontakt lærer og elev imellem. Føromtalte forskning viser også, at man herved kan fastholde flere børn, der ellers ville glide over i specialtilbud, hvilket bidrager til en mangfoldighed folkeskolen skal kendes på.
Det vil koste noget i retning af to-tre procent mere over en tre-fire-årig periode. Metoderne findes, spørgsmålet er om den politiske vilje til at implementere den forandring også findes. Jeg er absolut parat til at skabe den forandring.
Når det så er sagt, må vi også tale om dannelse.
Vi mennesker har brug for noget at orientere os efter; en horisont at pejle efter. Hvis ikke der er faste holdepunkter i livet bliver man desorienteret og rundtosset og til sidst vælter man.
En del af den mistrivsel blandt børn og unge, som vi snakker om, udspringer her og i manglende dannelse.
Og ja! Dannelse er et vidt begreb og kommer mange steder fra. Det er alt det ”mere”, der befinder sig under overfladen; det er det, der giver større udsyn og dybere indblik.
Det er et ansvar det skal løftes af mange, ikke bare af lærere men også af forældre, bedsteforældre, ledere i fritidstilbuddene. m.fl.
I mit job ser jeg, hvordan der er sket et dannelsestab, og det er gået stærkt især de seneste ti år. Tabet af normer, værdier, traditioner, forbilleder og autoriteter har skabt en forvirring hos rigtig mange. Jeg ved det fra mine konfirmander. De hungrer efter tydelige voksne og fællesskaber, hvor der er tid og rum for samtale.
En del unge går endda til konfirmationsforberedelse uden at skulle konfirmeres, men alene for at møde nogle skarptskårne horisonter og tid til at fordybe sig i samtale om de store eksistentielle spørgsmål.
Vi voksne skal bane vej for at børn og unge formår at se sig selv som mennesker i en større helhed. Som en del af noget mere - et fællesskab, en by, en tro, en historie, en nation, etc.
Forhåbentlig kan der falde mere ro over Folkeskolen fremover. Den er for vigtig til at vi ikke alle bekymrer os om den. For den handler om os alle og grundlaget for det liv og samfund vi får.
Nu må vi finde sammen om at løfte folkeskolen!
(billedet er mit gamle klasselokale på Tune skole. Ikke meget er forandret)

Tryghed og ensomhed #2

Når I sætter jeres kryds 18. november, så husk:
TRYGHED ER MANGE TING #2

 

Jeg er ansat som ensomhedspræst. Derfor ved jeg, hvor store og smertelige konsekvenserne af ensomhed er. Det slider på sjæl og krop! Det har store omkostninger for både samfund og individ. 

Derfor kæmper jeg som socialdemokrat for, at Greve skal være en kommune der tager hånd om ensomhed og rækker ud mod dem, der står udenfor – unge som gamle. Vi har brug for hinanden – i hverdagen, i lokalsamfundet, i livet.

Jeg vil: 

*  styrke frivilligt arbejde og foreningsliv, så alle kan få mulighed for at finde ind i et fællesskab. 

* skabe byrum med mødepunkter, der befordrer samtale. Jeg er allerede gået i gang med arbejdet i foreningsregi (mere følger senere). 

Se hvad jeg siger om ensomhed i udsendenlsen på Tv2-kosmopol

 

FAKTA: Vidste du, at skønnet 450-500.000 besøg årligt hos den praktiserende læge alene skyldes ensomhed? 

Når I sætter jeres kryds 18. november, så husk: 
TRYGHED ER MANGE TING #1

Den måde vi bygger og anlægger på, har stor betydning for vores velbefindende og oplevelsen af tryghed. 
Det lyder jo så indlysende logisk, at I måske synes, at jeg tager jeres tid? 
Men hvorfor er det så, at vi bliver ved med at bygge og indrette os uhensigtsmæssigt? Handler det om silotænkning? Eller hvad handler det mon om? 

Vores byrum skal give tryghed og må gerne lægge op til fællesskab. 
Små ændringer i byrummet kan fx være med til lindre ensomhed, som er et af de helt store problemer i forhold til livskvalitet og med dårlig indvirkning på menneskers helbred. 

Jeg er gennem tiden kommet på ret mange plejehjem i forbindelse med mit arbejde. Og det er ikke altid lige opmuntrende rum og bygninger, der møder en. For beboerne er det et hjem og for de ansatte er det en arbejdsplads. Her vinder arbejdsplads ofte over hjemlighed, synes jeg at både se og høre. 

Jeg vil citere en stor socialdemokrat: Kan vi ikke gøre det bare LIDT bedre? Jo, det tror jeg vi kan. Jeg kom engang på et plejehjem (der så hed et "plejecenter"), hvor man havde foretaget det lille greb, at der ikke måtte rode. Det lyder jo helt hen i vejret banalt, men ikke desto mindre. Roderi kan lave en utrolig stor visuel støj. En gammel dame, jeg besøgte på et plejehjem gennem nogle år, var rigtig ked af, at hendes plejesager, bleer bl.a., skulle stå fremme. Det forlangte personalet, for så var de nemmere tilgængelige for dem. I ser min pointe med at få hjemlighed og arbejdsplads til at spille bedre sammen. Det kan synes ligegyldigt for nogle, men for den gamle dame ramte det hårdt på hendes værdighed og mindede hende hele tiden om forfaldet. Hun havde heller ikke lyst til at få familien ind på stuen ved besøg længere. Det kan vi da indrette os ud af, så den gamle dame kan bevare sin værdighed. 

Vi skal tænke mennesker ind i alle former for indretning, om det er byrum, plejehjem eller skoler (se "tryghed er mange ting #3).

Lad os lægge siloerne ned og tænke mere tværgående. 
Hvis vi gør som vi plejer, står vi også fremover med de samme problemer som vi plejer. 

 

Kontakt mig gerne

 

Har du et arrangement, du  har lyst til at invitere mig til?  Har du ting du gerne vil drøfte med mig over en kop kaffe eller blot gode forslag, så skriv gerne. 

Mærkesag #1 Værdig velfærd hele livet

Værdig velfærd er vores solidariske løfte til hinanden om tryghed, omsorg og respekt i alle livsaldre og livssituationer. Den, der ikke er højrøstet, skal også høres. Her er mennesker i centrum!

Mærkesag #2 Ensomhed er et fælles ansvar

Ensomhed kan ramme enhver, ung som gammel, og påvirker både sundhed og livskvalitet. Ensomhed er et samfundsproblem og derfor et fælles ansvar – ingen må glemmes! 

Mærkesag #3 Grøn og bæredygtig kommune

Kom så, Greve! Greve Kommune må i gang nu! Økologisk mad i institutioner, bæredygtigt byggeri, genanvendelighed, energieffektivitet, sikring af biodiversitet og grundvand, nænsom behandling af Hedeland. Skaberværket i centrum.