Kend kirkeåret

 

tag det sorte kors

 

Påske betyder forsoning

 

Så står påsken igen for døren. Og selvom foråret har ladet vente på sig i år, så ER det her altså. Det nye liv er begyndt at myldre frem.

Ordet påske kommer af det hebræiske פֶּסַח pesach. Det betyder ”går forbi”. Og det, der går forbi er døden. Påske betyder derfor ”døden går forbi”. Døden går forbi og nyt liv opstår.

Det er kristendommens største fortælling, at døden går forbi pga. Jesus. Ligesom det skete for ham, at han nok døde men opstod igen af graven. Døden gik forbi. Det er dermed også en kæmpestor kærlighedserklæring til os mennesker.

En af de vigtigste ting ved påske er ”forsoning”. Forsoning betyder, at blive gode venner igen. Jesus er den, der sørger for at vi bliver forsonet med Gud igen.

Gud har alle dage forsøgt at få os mennesker til at forstå hvordan vi skal leve sammen for at livet bliver bedst muligt og verden allerdejligst for os. Men af en eller anden grund så lever vi mennesker bare ikke altid sådan som Gud fortæller os at det er bedst.

Vi ved det jo godt. Vi ved jo godt, at vi ikke skal bagtale og tale ondt om hinanden. Vi ved jo godt, at vi ikke bare går forbi en, der har brug for vores hjælp (den barmhjertige samaritaner). Vi ved jo godt, at vi skal skynde os at blive gode venner igen, hvis vi er blevet uvenner. Men vi gør det bare ikke altid.

Og fordi vi godt ved det, men ikke gør det, så bliver vi også lidt flove og skammer os. Og når vi skammer os så prøver vi tit at skyde skylden på de andre. ”Ja men, han sagde jeg skulle” (Adam og Eva). ”Ja, men hun har gjort noget der er meget værre”. Og dermed har vi bare fået gjort det hele værre for os selv.

Derfor trænger vi mennesker til at blive forsonet. Forsonet betyder tilgivet (fadervorperlen ”forlad og vor skyld). Det betyder, at vi slår en streg over det der har været imellem os. (den gældbundne tjener). Børn er bedre til at blive gode venner igen end voksne er det. Vi voksne har sværere ved at slå en streg over gammelt nag og den slags.

Men før vi forsoner os med det gamle liv med nag, misundelse, fornærmelser, offerroller og uvenskaber og alt den slags, før kan der ikke opstå nyt liv.

Det handler nadveren og Skærtorsdag særligt om. Her siger Jesus til os: ”Gud ved godt, hvordan det er med jer. Men nu slår vi en streg over det! Jeg giver jer nyt liv”.

Det betyder, at nu kan vi lægge alt det dumme i vores liv hos Gud. Gud klarer det for os når vi beder ham om det. Og helt gratis endda. Derfor er brødet vi spiser til nadveren formet ligesom en mønt med et billede af Jesus på. Det betyder: Jesus har betalt. Derfor er det gratis. Og ordet gratis betyder ”af nåde”. Og nåde betyder af kærlighed. Derfor er påske Guds kærlighedserklæring til os, som jeg sagde før.

Og med sådan en kærlighedserklæring kan man da kun ud i livet med lys og meget stor glæde!

                                                                        Amen!

Nu skal vi synge en meget gammel salme og den hedder ”Tag det sorte kors af graven”. Den siger næsten det samme som Påskehuskesalmen bare med nogle gamle og smukke ord. Vi synger den fordi den har mange generationer før os sunget til påske i alle Danmarks kirker og nu kan vi voksne give den videre til jer børn.

DDS nr. 241