(C) Helligstrik - PrayerKnitting

- noget at hellige sig

 

Følg med på

Instagram: HelleViuf #PrayerKnitting#crafttheology #håndensteologi

Facebook: Karkluderier - Dishy Cloths

Vi er alle masker i Vor Herres strikketøj!

 - når alt kommer til alt!

Dine hænders værk.

Noget at give sig hen til, noget at hellige sig

Helligånden løfter os ud over os selv. Ånden udruster os med en ekstra dimension af os selv og af livet. Vi taler f. eks. også om at ”ånden er over os”. Så sker der noget. Vi overgår os selv. Vi er så inspireret. Det er et andet ord fra latin. At være inspireret betyder, at der er blæst Ånd i os. Vi er fyldt af Ånd. Hellig Ånd. Det er Gud, der berører os. Bevæger os. Sætter skub i tingene i vores hverdag og i vores liv i det hele taget. At vi er skabt i Guds billede, betyder, at vi er skabt til selv at skabe. 

Ånden har trange kår mange menneskers liv i dag. Men det er ikke så svært, hvis bare man vil hellige sig Gud. Her går det galt for mange. Især hvis ”hellig”  er noget man absolut ikke ville være. Jeg vil gerne. Nu skal jeg fortælle jer hvorfor.

På hebræisk hedder hellig qadosh קָדוֹשׁ (Lev. 19, 1-2). Det betyder: udvalgt til noget særligt.

Når det var næsten et skældsord engang, var det fordi man fik blandet borgelig moral sammen med det at være hellig. Moral handler om at være et godt menneske. At være hellig er noget helt andet. Fokus var forkert. Der er forskel på at være hellig og at være god. I skal stræbe efter at blive hellige i stedet for at stræbe efter at være et godt menneske. Det følger nemlig helt af sig selv for den der helliger sig Gud. Frem for alt.

Der skal ro til at fange det hellige. Hellig dig roen. Strik og find ro. Hellig dig strikningen og se hvilken velsignelse der heraf følger. Både for dig og for den du strikker til. 

Gud velsigne dine hænders værk!

PrayerKnitting

Har du set min nye facebookside Prayerknitting?

Ellers kan du finde den her: https://www.facebook.com/groups/479418283917886

Hvad er PrayerKnitting

- helligstrik

Brug strikning som meditation til at finde ro.

 Brug strikning som forbøn, hvor du beder om alt godt for den du strikker til. 

Brug strikning som refleksion over dit eget liv og som sorgbearbejdelse

 

PrayerKnitting er for strikkere på alle niveauer. PrayerKnitting kan bruges som spirituel praksis, hvor du begynder strikningen med at bede en bøn, sende et ønske eller sige en velsignelse for den person du strikker til eller den sag du strikker for.  

Når strikketøjet er færdigt, leverer du det til personen (personligt eller med post) med hilsenen til modtageren; fx: Slid sjalet/sokkerne med Guds velsignelse! Eller: Til lune i en svær tid. Eller lige det du har lyst til at skrive. Enhver vil blive rigtig glad for din kærlige omsorg. 

 

Hvad strikker vi: 

Prayer Shawls & Socks: alt der luner krop og sjæl, såsom fx sjaler og sokker

Perlepotter: til alle skatte

Karkluderier: karlulde af hensyn til mennesker og natur

Dåbsservietter: med bøn om en velsignet livsvej for det barn, hvis hoved denne klud skal tørre

 

vejledning

Strik med intention

                  - en spirituel praksis

 

Strikning kan både bruges som spirituel praksis, som bøn og som sjælesorg. Jeg ved, hvor mange, der har fundet hjælp gennem PrayerKnitting, så stol på, at det kan du også finde ad denne vej.

Men husk, at det er en praksis, som du skal indøve. Man bygger ikke store muskler første dag i fitnesscenteret. På samme måde tager det også tid at opbygge sig sjæleligt og åndeligt. Giv tid! Tid har du til gengæld masser af. Tiden går ikke, derimod kommer den os hele tiden i møde fra Guds evighed. Når alt kommer til alt, er tid faktisk det eneste vi for alvor har. Derfor gælder det om at investere den godt. Her er et par forslag:

1) Strik som bøn Brug strikning som meditation til at finde ro. Strikning kan både være en måde at bede på og det kan være en måde at meditere på. Dvs. strikning kan være en spirituel praksis.

Find tid til regelmæssigt at sætte dig et stillested. Bryg en god kop kaffe, tænd lys, find evt. god musik at lytte til, hav pen og notesbog ved hånden. Tag strikketøjet frem, ånd dybt nogle gange, betynd strikningen. Når noget inspirerer dig skriver du det ned i din notesbog. 

 

Her er yderligere inspiration til Helligstrik:

 

A) Brug strikning til at meditere over et skriftsted:

* slå op et tilfældigt sted i din Bibel og vælg et vers.

* Brug dit konfirmandord.

* find søndagens evangelietekst og mediter over alle verberne eller substantiverne; eller det ord, der springer dig i møde af teksten.

 

B) Brug også strikning som forbøn:

* hvor du beder om alt godt for den person du strikker til. 

* hvor du beder for miljøet og Guds skaberværk.

* hvor du igen og igen beder samme bøn, mens du strikker, fx Jesusbønnen: Herre Jesus Kristus, forbarm dig over mig.

* eller du beder dig vej gennem Fadervor 

 

2) Strik som sjælesorg Sjælesorg kan, med en tillempelse, kaldes for kristen terapi. Brug strikning som sjælesorg, omsorg for din sjæl. Vi er vænnet til, at vi skal handle os ud af svære eksistentielle situationer, men nogen gange er vejen frem faktisk at gøre mindre og være mere!

 

Vejledning: 

Strikning som sjælesorg kan bruges i kombination med strikning som bøn. Strik løs

* Som sorgbearbejdelse: Mens du strikker, tænker du over alle de gode minder, du overhovedet kan finde frem, om den eller det du har mistet. Måske strikker du et sjal, en trøje, et par sokker, en pude, der fremover vil huske dig på alt det du fik gennem det/den du nu har mistet. Af erfaring ved jeg, at der er stor trøst at hente her. 

* Som bekendelse og skriftemål: Mens du strikker, tænker du grundtig over, hvad det er der tynger dig og hvad du er ked af at have gjort eller sagt. Selvom du er alene, er du altid i selskab med Kristus. Han hører og ser dig, så strik og fortæl løs. Slut med at lytte.

* Som vejledning: Mens du strikker, tænker du over, hvordan din fastlåste eller vanskelige situation ser ud. Måske forestiller du dig, at for hver maske du strikker, bevæger du dig ud af ørkenlandskabet og nærmere en forløsning

 

Følg med her:

Instagram: #PrayerKnitting #karkluderier

Facebook: Karkluderier - Dishy Cloths

Alle opskrifter m.m. er gratis men jeg modtager gerne en kop kaffe via Mobilepay 61 66 08 24

 

Prayer shawls & socks

 

Sjalet er som et shelter: Sjalet symboliserer trykhed og beskyttelse, ly og læ, omsorg og nærhed, fred og ro.  

Sokkerne holder fødderne beskyttet og varme, klar til vandring videre gennem livet. Sokkerne symboliserer omsorg og styrke. 

 

- du kan strikke til en syg eller sørgende til trøst og opmuntring

- du kan strikke til en, der står foran forandringer

- du kan strikke til hvem som helst, som du gerne vil sende en hilsen om alt godt. 

 

Karkluderier - Dishy Cloths

Karklude kan også strikkes som PrayerKnitting. Strik dem fordi du ønsker at være med til at passe på skaberværket. 

- du kan strikke til gave til hvem som helst

- du kan strikke til din arbejdsplads og sætte dit eget Projekt Karkluderier igang på din arbejdsplads, i din forening og blandt venner og familie. 

- du kan strikke til velgørenhedsarrangementer. 

 

 

Anbefaling: Skriv ned i et lille hæfte. Skriv både forslag til forbønner og skriv de svar du får. Skriv også, hvem der kunne trænge til den omsorg, der ligger i at modtage et sjal, et par sokker, etc. 

Og så selvfølgelig alle de andre ting, som Gud hvisker dig i øret, dér i stilheden med strikning.